برگزاری مانور زلزله

برگزاری مانور زلزله

برگزاری مانور زلزله و واکنش مناسب و تخلیه اضطراری ساختمان در زمان زلزله و امداد و نجات

ﺳﻮاﻧﺢ و ﺑﺤﺮان‌ﻫﺎ ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﻨﺪ در ﻫﺮ زﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ وﻗﻮع ﺑﭙﯿﻮﻧﺪﻧﺪ و ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺮگ، ﺟﺮاﺣﺖ اﻓﺮاد و ﺑﯽ‌ﺛﺒﺎﺗﯽ در اﻗﺘﺼﺎد ﮔﺮدﻧﻨﺪ. ﻫﺮ ﭼﻘﺪر ﺟﻮاﻣﻊ ﮔﺴﺘﺮده‌ ﺗﺮ و ﺑﺰرگ‌ ﺗﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ ﺗﻌﺪاد و ﻧﻮع ﺳﻮاﻧﺢ ﺑﺎﻟﻘﻮه ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮد. ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﭘﯿﺸﺮفت‌ های ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻣﻮﺟﻮد در اﯾﻦ ﺟﻮاﻣﻊ، اﻏﻠﺐ تأﺛﯿﺮ اﯾﻦ ﺳﻮاﻧﺢ  ﺷﺪﯾﺪﺗﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮد.

آﻣﺎدﮔﯽ در ﻣﻘﺎﺑﻞ وﻗﻮع ﺑﺤﺮان‌ﻫﺎ از ﺟﻤﻠﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌ﻫﺎي اﺳﺎﺳﯽ در ﮐﺸﻮرﻫﺎ، ﺟﻮاﻣﻊ، ﺻﻨﺎﯾﻊ و ﺳﺎزﻣﺎن‌ ﻫﺎ ﻣﯽ‌ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ اﻗﺪاﻣﺎت در ﻗﺎﻟﺐ ﭼﺮﺧﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽ‌ ﮔﺮدد.

مدیریت بحران از اصطلاحات حوزه مدیریت است که به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، چاره‌جویی‌ ها و دستورالعمل‌ هایی گفته می‌ شود که مدیریت یک سازمان در چالش با بحران انجام می‌دهد و هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است. به‌طور کلی، مدیریت بحران به معنای سوق دادن هدفمند جریان پیشرفت امور به روالی قابل کنترل و انتظار بازگشت امور در اسرع وقت به شرایط قبل از بحران است.

برخلاف مدیریت ریسک، که شامل ارزیابی تهدیدهای احتمالی و پیدا کردن بهترین راه جلوگیری از وقوع آن است، مدیریت بحران شامل برخورد با تهدیدها قبل، در حین و پس از وقع تهدید است.

داشتن بینش بحران محور، به توانایی فکر کردن در مورد سناریوی بدترین حالت‌های قابل وقوع و در عین حال ارائه راه حل‌های بیشمار نیاز دارد. از آنجایی که اولین روش، ممکن است جوابگو نباشد، سعی و خطا یک روش پذیرفته شده‌ است. لازم است که همیشه طرح مقابله با تهدیدهای احتمالی موجود بوده و هوشیار بود. سازمان‌ها و افراد باید دارای یک برنامه پاسخ سریع برای مواقع اضطراری بوده و با مانور و تمرین، آمادگی کافی داشته باشند.

مانور ترکیبی زلزله و امداد و نجات، با هدف آمادگی و تخلیه به موقع در شرایط اضطراری و رویکرد کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث، در شرکت هوایار برگزار گردید. واکنش صحیح و سریع امدادی در کمک به مصدومان و نجات افراد حادثه دیده، تمرین موارد آموزشی و زمان عملیاتی و همچنین شناسایی نقاط ضعف و قوت تیم امداد، از دیگر اهداف این مانور بود.

مانور زلزله و امداد و نجات شامل دو مرحله است:

  1. تخلیه پرسنل و تردد به محل تجمع ایمن
  2. نجات فرد حادثه دیده در نظر گرفته شد.

همکاران حاضر در محل مورد نظر (که در سناریوی مانور مشخص شده بود) به محض به صدا درآمدن آژیر اعلان خطر و با توجه به Safety Sign های تعبیه شده در سطح شرکت و با راهنمایی تیم تخلیه، به سمت محل تجمع ایمن تردد نموده تا در آنجا مستقر گردند. در حین تخلیه اضطراری، یکی از همکاران آسیب دیده و از طریق شاستی اعلان حادثه، اطلاع رسانی به تیم امداد صورت می‌ پذیرد.

در ادامه مانور، مدیریت واحد QHSE “جناب آقای مهندس اکبری” به توضیحات تکمیلی و توصیه‌هایی جهت حفظ سلامت و ایمنی همکاران در سازمان، در قالب شرایط مختلف اضطراری پرداختند.

پس از برگزاری مانور زلزله و با ارزیابی صورت گرفته از شاخص‌های مورد نظر در این مانور، عکس العمل و بازخورد مناسب تیم تخلیه جهت راهنمایی پرسنل به محل تجمع ایمن و حضور به موقع نیروهای امداد در محل حادثه؛ جزو نقاط قوت مانور مذکور معرفی گردید.

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 1 ، میانگین امتیازها: 5,00
Loading...